AVG en e-mailmarketing, voor velen nog een lastig onderwerp. Want een gratis weggever in ruil voor een e-mailadres, dat is wat je wilt. Sinds de komst van de AVG zitten hier wat haken en ogen aan, waar je zeker rekening mee moet houden als je jouw e-maillijst wilt laten groeien. In dit artikel vertel ik je er meer over!

Jouw e-maillijst is een belangrijk onderdeel in je marketing. De lijst is van jou, en je hoeft geen rekening te houden met de algoritmes van socialmedia-kanalen. Want die e-mails komen direct in de inbox van jouw potentiële klanten!

Sinds de invoering van de AVG (ofwel de GDPR) in 2018 is het iets lastiger om die e-mailadressen te verzamelen. Of in ieder geval: om deze op de juridisch correcte manier te verzamelen. Toch zijn er duidelijke regels om dit wel te kunnen doen, en daar wil ik het nu over hebben. Hoe kun je je gratis weggever aanbieden, en tegelijkertijd aan de AVG voldoen?

Lees ook: zo creëer jij een onweerstaanbare weggever.

AVG en e-mailmarketing

Zoals ik hierboven zei, is het voordeel van e-mailmarketing dat je direct in iemands inbox belandt. Maar daar zit ook gelijk de keerzijde: je mag dit nóóit zomaar doen. Of je nu iemand persoonlijk of zakelijk mailt, je mag nooit zomaar iemands privacy schenden.

Om deze privacy niet te schenden, moeten mensen zichzelf aanmelden. Dit kan door (bijvoorbeeld) een opt-in. Jouw opt-in formulier moet hierbij voldoen aan twee wetten:
– de Telecommunicatiewet
– de AVG

De Telecommunicatiewet

Deze wet gaat over de vraag of je personen wel mág mailen, en of je andere vormen van directe marketing op ze toe mag passen. Deze wet stelt bijvoorbeeld dat je alleen maar ongevraagde communicatie mag verzenden, mits je vooraf toestemming hebt gevraagd.

De AVG
Om toestemming te krijgen moet je dus aan een aantal eisen voldoen die de AVG sinds mei 2018 hanteert. Charlotte’s law scheef een superduidelijk artikel over AVG en e-mailmarketing geschreven, waar al deze vereisten in vermeld staan.

Expliciete toestemming voor jouw e-mailmarketing

Om jouw opt-in dus goed in te richten voor jouw gratis weggever, moet je voldoen aan de eisen van de AVG. Dit houdt in dat je iemand om expliciete toestemming moet vragen om in te schrijven op jouw e-maillijst. Tevens moet deze toestemming begrijpelijk en duidelijk omschreven zijn én een actieve handeling bevatten. Dit betekent dus dat iemand daadwerkelijk een vinkje moet aankruisen, of op een akkoordknop moet drukken om die toestemming te verlenen. Let op: deze toestemming moet wel vrijgegeven kunnen worden: je kunt niet zeggen dat iemand akkoord moet gaan voor een inschrijving van een nieuwsbrief, omdat hij/zij anders de gratis weggever niet krijgt.

Er hoeft niet akkoord gegeven te worden op jouw privacyverklaring of de algemene voorwaarden. Het is wel goed om jouw privacyverklaring te linken, zodat men kan zien wat jouw beleid is ten aanzien van zijn of haar gegevens.

Nieuwsbrieven versturen?

Het doel van een gratis weggever is – naast waarde delen – dat mensen zich inschrijven voor jouw e-maillijst, en lid worden van jouw ‘nieuwsbrief’. Zoals hierboven beschreven staat, moet er dus expliciet toestemming voor gegeven worden.

De officiële manier om dit te doen is om in jouw opt-in een tweede checkbox te verwerken, waarin mensen actief en expliciet toestemming geven om óók ingeschreven te worden op jouw e-maillijst voor andere doeleinden.

Voorbeeld:
– Ja, ik wil graag de gratis weggever downloaden!
– Ik geef hierbij toestemming om ook de ‘nieuwsbrief’ te ontvangen
Let op: deze vinkjes mogen niet automatisch al aanstaan. De aanmelder moet dit zelf kunnen activeren.

Keerzijde hiervan is dat de meerdere opties ervoor kunnen zorgen dat mensen juist niets meer invullen, en je dus niets hebt. Dit is een van de redenen waarom je bij veel ondernemers toch maar één optie ziet om aan te vinken (bijvoorbeeld: door akkoord te geven ontvang je naast de gratis weggever ook zo nu en dan een ‘nieuwsbrief’). Dit mag dus niet.

Opt-out

Zorg ervoor dat mensen er ook áltijd voor kunnen kiezen om zich uit te schrijven van de e-maillijst. Dit moet duidelijk en makkelijk zijn. Wat ook belangrijk is om te weten: eenmaal uitgeschreven, blijft diegene ook uitgeschreven tot het moment dat diegene ervoor kiest zich opnieuw aan te melden.

Let op dat je mensen nooit mag inschrijven voor nieuwsbrieven waar zij zichzelf nooit voor hebben ingeschreven. Bijvoorbeeld: als iemand zich heeft ingeschreven voor dameskleding, dan is het niet toegestaan om de nieuwsbrief van de interieurafdeling te versturen zonder toestemming.

Zo zie je, AVG en e-mailmarketing hoeft niet moeilijk te zijn, als je je maar aan de juiste regels houdt. Wil je meer weten over dit onderwerp? Op de websites van Lady Lawyer en Charlotte’s law kun je heel veel duidelijk en juridisch juiste informatie vinden. Hou ook zeker mijn blog in de gaten voor meer waardevolle artikelen over e-mailmarketing!