Ik praat veel over e-mailmarketing, het hebben van een onweerstaanbare weggever en het groeien van je e-maillijst. Maar wat nu als je nog moet starten met een e-maillijst? Wat als je geen idee hebt waar je moet beginnen? Vandaag ga ik al die vragen (en meer!) beantwoorden.

Het starten van een e-maillijst lijkt voor sommigen een ‘moetje’, en anderen zijn enthousiast maar vinden het ook een beetje spannend om er een te starten. Want waar begin je? Is het niet allemaal veel te technisch? En wat heb ik er allemaal voor nodig? Wat moet ik schrijven in mijn e-mails?

Mijn doel in dit artikel is om het jou zo ‘makkelijk’ en leuk mogelijk te maken, zodat je weet waar je moet beginnen en hoe je het moet aanpakken. Hierdoor wordt het geen klus meer die je maandenlang voor je uitschuift.

Een e-maillijst starten: begin vandaag!

Voordat ik begin met een stappenplan over hoe jij die e-maillijst kunt opbouwen, eerst nog even dit: wacht niet te lang met het opbouwen van een e-maillijst. Beter nog: start vandaag! Heel veel online-coaches weten niet dat e-mailmarketing juist de weg is om slimmer te gaan werken in plaats van harder, en zo meer financiële vrijheid te realiseren. Zo zonde! Ik vertel jou in 4 redenen waarom e-mailmarketing een no brainer voor jou(w business) wordt.

Als je eenmaal zover bent om over te gaan op e-mailmarketing, lees dan mee met dit artikel. Ik neem je stap voor stap mee hoe jij die e-maillijst creëert.

Stap 1: maak je ideale klant glashelder

Ik begin er altijd mee, want dit onderdeel is op alle vlakken van e-mailmarketing zó essentieel. Jouw ideale klant moet glashelder zijn. Wanneer je dit niet hebt, is de kans groot dat je de verkeerde personen aantrekt die niet enthousiast worden van jouw producten of diensten. Waardoor jij geen verkopen genereert (of werk je met klanten waar je helemaal niet mee wíl werken). Jij moet er dus voor zorgen dat jouw ideale klant duidelijk is, maar ook dat je heel duidelijk weet welke taal deze klant spreekt. Zo trek jij eenvoudig alleen maar ideale klanten aan naar jouw e-maillijst!

Heb jij niet helder wie jouw ideale klant is? Stel jezelf eens de volgende vragen: Welk probleem heeft je ideale klant? Welk verlangen? Waar ligt hij/zij van wakker? Wat zijn de kernwaarden? Of persoonlijkheidskenmerken? Om hierachter te kunnen komen is een marktonderzoek van belang. Deze inzichten zijn namelijk superhandig om jouw ideale klant volledig in beeld te krijgen. Je wilt namelijk niet alleen denken dat je je ideale klant kent, maar je wilt het zeker weten! Hoe scherper jouw beeld van de ideale klant is, hoe beter jij ze aan gaat trekken, hoe beter jij jouw producten of diensten op ze af kunt stemmen en hoe meer jij uiteindelijk gaat verkopen!

Stap 2: bepaal je strategie

Nu jij jouw ideale klant helder hebt, is de volgende taak om jouw strategie te bepalen. En hierbij werk je van achteren naar voren; je begint dus bij het bepalen van jouw eindproduct. Welk eindproduct of welke dienst ga jij aanbieden (afgestemd op jouw ideale klant)?

Vervolgens kun je stap voor stap jouw strategie bepalen. Wat is ervoor nodig om van een onbekende, een klant te maken? Je wilt namelijk gemakkelijk inspelen op de weg die jouw ideale klant aflegt om jouw eindproduct te komen. Je wilt dat iedere stap hierop afgestemd is.

Stap 3: creëer een onweerstaanbare weggever

Een onweerstaanbare weggever creëren is de uitgelezen kans om jouw e-maillijst te laten groeien. En omdat jij nu weet wie jouw ideale klant is, en wat jouw eindproduct wordt, kun je hier met jouw weggever goed op inspelen. Creëer daarom een weggever die aansluit op jouw ideale klant én jouw eindproduct.

Zorgt ervoor dat jouw weggever een quick win geeft aan jouw ideale klant, en dat de oplossing voor zijn/of haar verlangen door jouw weggever een stapje dichterbij is gekomen. Door een onweerstaanbare weggever kun je mensen alvast kennis laten maken met jouw expertise en persoonlijkheid. Het is dus de ideale manier om zowel vertrouwen als autoriteit te winnen bij jouw ideale klant.

Een onweerstaanbare weggever kan uit verschillende formats bestaan, zoals: een e-book, infographic of een gratis training. Wederom moet je zorgen dat ook het format aansluit op (de behoefte van) jouw ideale klant.

Een e-maillijst starten

Stap 4: kies een systeem

Je hebt nu een onweerstaanbare weggever gecreëerd, dus wordt het tijd om jouw ideale klanten hiermee aan te trekken! En misschien vraag je je nu af hoe jij door die onweerstaanbare weggever e-mailadressen gaat verzamelen, en wáár je die moet laten? Dit doe je bij een e-mailmarketing provider!

Er bestaan verschillende providers waarbij je je aan kunt sluiten. Een aantal daarvan zijn: ActiveCampaign, MailBlue (Nederlands), MailChimp of Convertkit. Iedere provider heeft een gratis trial, zodat jij eerst eens kunt kijken of het bij je past. Mijn advies in het begin is wel: hou het simpel, kies een provider en blijf daar even bij. Je kunt ook starten met e-mailmarketingsystemen die volledig gratis zijn, zoals Mailerlite. Wanneer je groeit, kun je altijd nog verder kijken naar andere providers die meer te bieden. Er is geen goed of fout, of een provider die ‘perfect’ is. Kies er een die bij jou past, die jij makkelijk kunt bedienen, en start met het groeien van jouw e-maillijst!

Stap 5: inschrijven via een opt-in

Om die onweerstaanbare weggever daadwerkelijk te combineren met jouw e-maillijst, en zodat mensen ‘m kunnen downloaden, is er een opt-in nodig. Door middel van een opt-in kunnen mensen zich letterlijk inschrijven op jouw e-maillijst (in ruil voor de weggever. Win-win 😉 ) Er zijn drie opties voor een opt-in die ik in deze blogpost wil toelichten:

Feature box
Een feature box is een ‘box’ over de volledige breedte van je website. Aan te raden is om deze feature box altijd te plaatsen in de header van jouw website. Dit is namelijk de meest waardevolle plek van je website gezien een websitebezoeker de header vaak als eerste ziet bij het bezoeken van een website. Dit maakt het dus een uiterst geschikte plek op je gratis weggever te laten opvallen! En je dus eenvoudig jouw websitebezoeker om kunt zetten naar een potentiële klant. Met veel WordPress builders (Divi, Elementor, Beaver) kun je zelf een header inrichten, maar je kunt ook gebruik maken van een plug-in.

Gratis weggever tussen je blogpost

Het plaatsen van een gratis weggever binnen een blogpost waarop de content aansluit, is een zeer effectieve manier om je weggever onder de aandacht te brengen, maar die nog veel te weinig gebruikt wordt. Deze strategie, ook wel content-upgrade genoemd, is effectief omdat je in één blog ‘dubbele waarde’ deelt over een specifiek onderwerp. Dit betekent overigens niet dat je bij of onder iedere blog je gratis weggever moet plaatsen. Maar als je de strategie juist inricht kan dit dagelijks zorgen voor nieuwe aanmeldingen voor je weggever.

Pop-up boxes
Waarschijnlijk is het eerste wat je denkt: pop-up boxes zijn superirritant. En dat kunnen ze ook zeker zijn! Maar als je jouw strategie voor de weggever goed inricht, dan zal het met jouw ideale klant resoneren en ervoor zorgen dat jouw weggever júíst gedownload wordt. Wil je ook een pop-up box? Dan raad ik je de plug-in “PopupAlly” aan.

AVG en jouw onweerstaanbare weggever

Wees echter wel alert op het feit dat je je aan een aantal regels moet houden, sinds de komst van de AVG wet. Die regels zijn niet moeilijk, maar je moet het wel even weten én toepassen. Alles over AVG en die onweerstaanbare weggever kun je hier vinden.

stap 6: promoot, promoot, promoot!

Een onweerstaanbare weggever is leuk, maar als niemand er weet van heeft zal hij niet gedownload worden en blijft jouw e-maillijst leeg. En dat is niet wat je wilt, toch? 😉

Promoot je weggever op iedere mogelijke manier: via je socialmedia-kanalen, Pinterest, in je e-mailhandtekening of schrijf gastblogs bij anderen waarbij je refereert naar jouw weggever.

Stap 7: schrijf een fantastische welkomst-e-mailserie!

Wanneer jij aanmeldingen krijgt op jouw e-maillijst, is het natuurlijk wel de bedoeling dat je deze ideale klanten verwelkomt. Dit is een van de meest gemaakte fouten als het gaat om starten met een e-maillijst: een weggever creëren, online zetten en vervolgens verdwijnen. Zo zonde!

In de welkomst-e-mailserie deel je nog meer waarde maar schrijf je ook wat over jezelf: wie je bent, wat je precies doet en wat die ideale klant van jou kan verwachten. Hou het persoonlijk, maar toon wel die expertstatus. En deel dus vooral veel waarde! Dit is stap één van verbinding creëren met jouw ideale klant, wat uiteindelijk tot verkopen zal leiden!

Dat was ‘m weer! Een hele hoop (nieuwe) informatie, en deze keer gericht op het starten van een e-maillijst. Dit is de basis om een e-maillijst op te bouwen, en wanneer je deze stappen nauwkeurig volgt, kun jij shinen met jouw e-mailmarketing!

Wil je meer weten over e-mailmarketing? Lees dan ook deze blogposts:
Hoe maak je een onweerstaanbare weggever?
Waarom heb je een e-maillijst nodig?
– Wat stuur ik naar mijn e-maillijst?
– Hoe creëer je een pakkende onderwerpstitel?
– Hoe laat je snel je e-maillijst groeien?