Hoe kun je nu op de beste manier een onweerstaanbare weggever maken? Het is een veelgestelde vraag als het gaat om e-mailmarketing. Een goede weggever maken is niet moeilijk, je moet alleen even weten hoe. Er zijn namelijk een aantal aspecten waar je rekening mee moet houden. In dit artikel vertel ik je er alles over!

Wellicht heb je weleens gehoord van een gratis weggever, een lead magnet of een freebie? Deze verschillende namen – samen met nog heel wat andere creaties – hebben allemaal dezelfde betekenis. We hebben het hier over een gratis product of training voor jouw potentiële klant, in ruil voor een e-mailadres.

Een gratis weggever is een van de meest aantrekkelijke manieren om je e-maillijst te laten groeien voor jouw marketing. Je trekt potentiële klanten aan met de waarde die jij te bieden hebt en kunt ze direct bereiken via hun inbox, win-win.

Toch kan het tegenwoordig als lastig voelen om e-mailadressen te verzamelen. Mensen zijn al snel geneigd om van alles te vinden van e-mailmarketing: veel te verkoperig of spammerig. Aan jou de taak om die plek in hun inbox te verdienen en ze enthousiast te maken met jouw e-mails. Een weggever is hier de uitgelezen kans voor!

Je ideale klant

Om te starten met het creëren van een onweerstaanbare weggever moet je goed voor ogen hebben wie jouw ideale klant is. Een ideale klant is de persoon die zich aangetrokken tot je voelt omdat jij kunt inspelen op een bepaalde pijn die hij of zij ervaart. Breng deze ideale klant zo volledig mogelijk in kaart: welk probleem heeft je ideale klant? Welk verlangen? Waar ligt hij/zij van wakker? Wat zijn de kernwaarden? Of persoonlijkheidskenmerken?

Door je ideale klant door en door te kennen, weet je ook hoe je hem of haar duidelijk kunt maken dat ze jouw product of dienst nodig hebben. Hoe beter je je ideale klant kent, hoe beter je jouw weggever kunt afstemmen op de behoefte van je ideale klant en hoe meer resultaat het je op zal leveren.

Aansluiten op jouw product of dienst

Een gratis weggever maken doe je natuurlijk niet zonder doel. Je wilt namelijk met jouw onweerstaanbare weggever je ideale klant aantrekken naar jouw e-maillijst, om ze vervolgens met jouw e-mailmarketingstrategie of e-mailserie betaalde klanten te laten worden voor jouw producten of diensten. Je moet er daarom ook altijd voor zorgen dat je weggever in lijn ligt van de diensten op producten die je verkoopt.

Deze strategie is erg belangrijk en ik raad je aan om voor het creëren van de gratis weggever hierbij stil te staan. Hoe zorg je ervoor dat je jouw ideale klanten kunt aantrekken afgestemd op hun verlangen of pijn, en wat tegelijkertijd aansluit op jouw producten of diensten?

Specifiek en expertise

Zoals ik al zei is een weggever een uitgelezen kans om ideale (potentiële) klanten binnen te halen. Maar vergeet ook niet om specifiek te zijn: wat ga jij ze in deze weggever precies bieden en welk resultaat kunnen ze ermee bereiken?

Door zo specifiek mogelijk te zijn bereik je twee dingen:
– je trekt alleen de juiste mensen aan die op jouw e-maillijst komen te staan; mensen die sneller enthousiast worden van jouw producten en diensten. En die hierdoor uiteindelijk vaak sneller een betaalde klant worden. Dát is wat je wilt.
– je kunt je expertstatus laten zien. Je kunt ze laten zien welke kwaliteiten jij in huis hebt, en dat je ze daadwerkelijk kunt helpen.

Waarde en een snel resultaat

Ondanks dat een weggever (vaak) gratis is, is het niet de bedoeling dat je je informatie beperkt houdt. Sterker nog, het is aan te raden om veel waarde te geven; waarde waar je eigenlijk geld voor kunt vragen.

Waarom? Omdat je op deze manier mensen uitdaagt. Voorbeeld: ‘Wow, als ze al zoveel informatie GRATIS weggeeft, hoeveel meer heeft ze dan te bieden met het betaalde programma?’

Iets wat snel resultaat boekt, laat mensen doen verlangen naar meer. Zoals verheldering over een bepaald probleem of situatie. Of controle krijgen over een bepaald onderwerp. Wanneer mensen direct resultaat merken, willen ze meer.

Kan je ook te veel waarde geven? Nee, niet als je alleen maar focust op ‘wat’ de oplossing is die jij aanbiedt en ‘waarom’ het belangrijk is om op deze manier naar het eindresultaat te komen. Maar je moet ervoor zorgen dat je niet ál je expertise prijsgeeft in jouw onweerstaanbare weggever.

Persoonlijkheid

Nu klinkt bovenstaande informatie misschien als een grote afvinklijst waarbij je de tools in handen krijgt om een informatief document op te stellen, maar ik ben nog niet klaar! Persoonlijkheid verwerken in je gratis weggever is echt een must.

Vertel jouw verhaal. Vertel waar jij vandaan komt en wat jouw informatie uit de weggever jou ooit heeft opgeleverd. Maak het persoonlijk met foto’s van jezelf en praat of schrijf alsof je tegen een bekende praat. Je gaat hierdoor een veel betere band creëren met je ideale klant, wat erg belangrijk is voor jouw effectieve en succesvolle e-mailmarketingstrategie!

Nog een voordeel hierin is dat mensen alvast kennis laat maken met ‘jouw manier van werken’. Je laat zien hoe jij je content presenteert en wat jouw manier van ‘teachen’ is.

Soorten weggever

Wellicht heb je al het bovenstaande gelezen maar heb je nu nog steeds geen idee wat zo’n gratis weggever moet voorstellen. Of misschien kom je zelf niet verder dan de weggever die je momenteel al hebt en wil je eens wat anders proberen. Ik heb 8 interessante weggeefmodellen op een rijtje gezet:
– een e-book
– een minicursus
– een challenge
– een printable
– een template
– een checklist
– een worksheet
– socialmedia-graphics

Bedenk aan de hand van de informatie die ik je tot nu toe heb gegeven, welke weggever het beste voor jouw e-mailmarketingstrategie en producten of diensten gaat werken.

Let op welke vorm van een gratis weggever je kiest. Ondernemende moeders hebben geen tijd om een e-book van 20 pagina’s te lezen, of om aan een challenge van een maand mee te doen. Kies dus ook voor een weggeefmodel die het juiste is voor jouw ideale klant.

Branding en titel

Zorg ervoor dat je ook bij jouw weggever een herkenbare stijl gebruikt, ofwel: jouw branding. Gebruik de fonts en kleuren die je overal toepast op je website en socialmedia-kanalen. Een absolute pro bij branding is het gebruiken van duidelijke, mooie afbeeldingen. Je wilt daarom dus ook het liefste afbeeldingen van jezelf gebruiken, maar als je die niet tot je beschikking hebt volstaat een stockfoto ook.

Wat ook superbelangrijk is, is de titel van je weggever. Net als de onderwerpstitel voor een e-mail, kan dit weleens een probleem vormen bij mensen. Maar dat is niet per se nodig. Houd altijd in je achterhoofd dat je titel ervoor moet zorgen dat klanten actie gaan ondernemen: je wilt dat mensen jouw gratis weggever downloaden! Met een aantrekkelijke, maar heldere en concrete titel (die eventueel zelfs al probleemoplossend is), bereik je het meeste!

Ready, set… opt-in!

Een gratis weggever plaats je altijd op jouw website. Het is dus belangrijk dat ‘ie opvalt op jouw website. In deze stap licht ik drie effectieve manieren toe die je helpen om jouw gratis weggever op te laten vallen:

Feature box
Een feature box is een ‘box’ over de volledige breedte van je website. Aan te raden is om deze feature box altijd te plaatsen in de header van jouw website. Dit is namelijk de meest waardevolle plek van je website gezien een websitebezoeker de header vaak als eerste ziet bij het bezoeken van een website. Dit maakt het dus een uiterst geschikte plek op je gratis weggever te laten opvallen! Met veel WordPress builders (Divi, Elementor, Beaver) kun je zelf een header inrichten, maar je kunt ook gebruik maken van een plug-in.

Gratis weggever tussen je blogpost
Het plaatsen van een gratis weggever binnen een blogpost waarop de content aansluit, is een zeer effectieve manier om je weggever onder de aandacht te brengen, maar die nog veel te weinig gebruikt wordt. Deze strategie, ook wel content-upgrade genoemd, is effectief omdat je in één blog ‘dubbele waarde’ deelt over een specifiek onderwerp. Dit betekent overigens niet dat je bij of onder iedere blog je gratis weggever moet plaatsen. Maar als je de strategie juist inricht kan dit dagelijks zorgen voor nieuwe aanmeldingen voor je weggever.

Pop-up boxes
Waarschijnlijk is het eerste wat je denkt: pop-up boxes zijn superirritant. En dat kunnen ze ook zeker zijn! Maar als je jouw strategie voor de weggever goed inricht, dan zal het met jouw ideale klant resoneren en ervoor zorgen dat jouw weggever júíst gedownload wordt. Wil je ook een pop-up box? Dan raad ik je de plug-in “PopupAlly” aan.

AVG en jouw weggever

Let op, sinds de komst van de AVG wet zijn er een aantal regels waar je op moet letten om jouw opt-in in te richten. Het is niet moeilijk, maar je moet het wel even weten. Ik schreef er eerder een blogpost over, zodat ook jij de fout niet in gaat!

Promoot

Weggever: check. Opt-in: check. En nu? Nu is het tijd om jouw weggever te promoten! Want alleen een fantastische, onweerstaanbare weggever levert jou niet automatisch aanmeldingen voor je e-maillijst op. Mensen moeten wel wéten dat jouw weggever bestaat!

Promoot je weggever op iedere mogelijke manier: via je socialmedia-kanalen, Pinterest, in je e-mailhandtekening of schrijf gastblogs bij anderen waarbij je refereert naar jouw weggever.

That’s it! Een hele hoop informatie om een onweerstaanbare weggever te creëren. Maar ik weet zeker dat wanneer jij de stappen nauwkeurig volgt, jouw e-maillijst binnen no-time groeit!

Wil je meer weten over e-mailmarketing? Lees dan ook deze blogposts:
Waarom heb je een e-maillijst nodig?
– Hoe start je een e-maillijst?
– Wat stuur ik naar mijn e-maillijst?
– Hoe creëer je een pakkende onderwerpstitel?
– Hoe laat je snel je e-maillijst groeien?

Onweerstaanbare weggever Pinterest