Selecteer een pagina

Waarom zou je eigenlijk een ochtendroutine hebben?! Ik had al vaker gehoord dat een ochtendroutine positieve effect heeft, maar vond het zelf in eerste instantie echt dikke onzin. Zo dacht ik “mij zou dit echt niet kunnen helpen”. Ik was namelijk al zo moe, de wekker ging al zo vroeg en ik had immers nog een gehele werkdag voor me.

Ooit was voor mij een ochtendroutine dus echt een no go…

Totdat ik zo ongeveer alles had geprobeerd wat ik kon bedenken en nog steeds had ik geen gezonde relatie met eten, met mezelf en eerwaarde ik weinig plezier én vrijheid. De dingen die ik juist zo graag wilde. Maar ik moest toegeven dat de eerste gedachten die ik had als ik opstond vaker negatief dan positief waren en dat een ochtendroutine daar misschien tóch wel verandering in zou kunnen brengen.

 

Hoe kan een ochtendroutine jou helpen?

De manier waarop je, je dag start bepaalt voor een groot gedeelte jouw stemming voor de rest van de dag. Je kan dus maar beter positief beginnen! Door je ochtend met power en positieve energie te beginnen heb je de eerste overwinningen al binnen. Het bereiken van kleine overwinningen net na het opstaan, hoe klein de doelen ook zijn, zorgen er al voor dat je brein dopamine gaat aanmaken. En laat dat nou net het hormoon zijn wat ook wel het gelukshormoon genoemd wordt. Het positieve gevoel wat je creëert door een power ochtendroutine zorgt er dus voor dat je meer motivatie krijgt om andere doelen te behalen. Plus de dag starten met een positief gevoel maakt het makkelijker dit gevoel de rest van de dag te blijven ervaren. Dat wil jij toch ook?

 

Hoe zorg je nou voor jouw eigen power ochtendroutine?

Allereerst wat is een ochtendroutine? Een ochtendroutine is een essentiële set van acties die je ’s ochtends uitvoert voordat je dag écht start. Dus voordat je je telefoon opent, naar je werk of school gaat.

Een power routine is een routine die werkt voor jou! Het is jouw start van jou dag die ervoor zorgt dat je jouw doelen kan behalen en jou de energie geeft om je gedurende dag te blijven motiveren

Essentieel voor jou power routine is dus dat het werkt voor jou. Wat geeft jou die positieve energie? Wat helpt jou die dopamine aan te maken? Door te proberen en te ondervinden kan jij jouw power routine vaststellen. Belangrijk te weten dat een ochtendroutine niet vast omlijnt hoeft te zijn. Het mag per dag verschillen. Het is alleen wel aan te raden om een aantal acties consistent in je routine te hebben. Voor mij is het drinken van een glas water, een consistente actie die ik dagelijks bewust toepas. Ook als ik geen tijd heb (of kan maken) probeer ik dit bewust te doen.

 

Waar zou jouw ochtendroutine uit kunnen bestaan?

Misschien denk je nu leuk! Wil ik proberen, maar heb je geen idee waar te beginnen.  Begrijpelijk lange tijd vond ik aankleden, opmaken en ontbijten dé definitie van een ochtendroutine. Maar er zijn een aantal elementen/acties die geschikt zijn, en zelfs effectief bewezen zijn, voor een power ochtendroutine. Je hoeft ze zeker niet allemaal te doen, pik er iets uit waarmee jij die power krijgt.

 

Lezen

Iets lezen wat je motiveert, stimuleert je voor de rest van de dag. Kies dus voor iets wat je echt blij maakt, waar je zin in hebt om te lezen, maar wat je ook positief beïnvloedt. Kies dus alsjeblieft niet voor leesmateriaal wat je ongezonde relatie voedt, en waarvan je denkt dat dit je positieve energie geeft.

 

Podcast

Misschien luister jij liever naar inspirerende content dan dat je leest. Het luisteren naar een podcast is een ideale manier om je kennis te verbreden én gemotiveerd te raken door andermans verhalen.

 

Dansen

Door te dansen help je, je hersenen om nieuwe manieren van denken te vinden. Daarnaast helpt het je je mind rust te geven van je gedachten. Ook maak je tijdens dansen dopamine en serotonine aan. Waardoor je gevoel van geluk wordt gestimuleerd en stress wordt verlaagd.

 

Lichaamsbeweging

Zet jezelf letterlijk in beweging door te wandelen, wat yogaoefeningen of een korte energieke work-out. Beweging stimuleert je lichaamsprocessen en geeft je daarnaast een fris en energiek gevoel. Mits het vanuit willen is en niet een moetje! Voeg dit niet aan je ochtendroutine toe als je denkt daarmee alvast een compensatie mogelijkheid te hebben ingebouwd. Want daarmee creëer je voor jezelf niet dat positieve gevoel.

 

Mediteren

Mediteren helpt je om te (re)connecten met jezelf. Tijdens een meditatie word je je bewust van je gedachtes en emoties. Probeer er geen oordeel over te hebben, over de gedachtes na te denken maar sta jezelf toe te focussen op je ademhaling. Door dit vaker te doen en te beoefenen, kun je in een staat van volledige rust komen, wat een positieve invloed heeft op je lichaam en je mind. Mediteren kan in het begin als moeilijk ervaren worden, zelf vind ik het ook nog steeds lastig om volledig in stilte te mediteren. De reden ook dat ik dit eigenlijk nooit doe. Ik gebruik daarom graag de app van Meditation Moments. Deze app is gratis en heeft een groot aanbod Nederlandstalige meditaties.

 

Visualiseren

Visualiseren helpt je om jouw dromen en doelen sneller te bereiken. Met visualiseren kan je, je voorstellingsvermogen trainen door in je hoofd beelden van jou droom of doel te creëren. Je kan het zien als doelbewust fantaseren. Ook door te visualiseren kan je jezelf in een positieve mindset brengen. Ik visualiseer soms gelijk als ik wakker word even kort over mijn dromen en doelen. Visualiseren blijf ik lastig vinden daarom kies ik zelf het liefst voor schrijven.

 

Schrijven of journaling

Dit is mijn favoriete onderdeel van mijn ochtendroutine maar soms ook wel hetgeen waar ik het meest tegenop zie. Het kan namelijk spannend zijn om je gedachtes uit te schrijven, maar tegelijkertijd lucht het ook zo enorm op als je het doet. Schrijven hoef je overigens niet te zien als het bijhouden van een dagboek. Het hoeft geen vaste structuur te hebben, maar dit mag natuurlijk wel.

Waar schrijf je dan over?

Soms is het fijn om ervaringen uit te schrijven en soms kan het fijn zijn je gedachtes te ontsleutelen, door op te schrijven welke gedachten er vaak in je hoofd voorbijkomen. Hierdoor geef je jezelf ook gelijk de mogelijkheid om jouw gedachtes te herprogrammeren, door op te schrijven hoe je graag zou willen denken over bepaalde dingen.

Geloof het of niet maar schrijven helpt ook bij het loslaten van stress, frustratie en spanning

Probeer altijd bij het schrijven toe te werken naar het positieve. Natuurlijk mag je een negatieve gebeurtenis opschrijven of wegschrijven, maar schrijf ook op wat het je heeft gebracht of wat je ervan hebt mogen leren? Zo schrijf je het van je af, maar kan je ook je positieve energie verhogen. Andere opties voor schrijven zijn het opschrijven van de drie dingen waar jij dankbaar voor wilt zijn of bent. Maar je kan jezelf ook, middels schrijven, vragen stellen. Schrijf de vragen uit en schrijf vervolgens het antwoord op wat als allereerste in je opkomt. Vragen die jij jezelf bijvoorbeeld kan stellen zijn:

  • Wat kan ik vandaag doen om een stap dichterbij te komen?
  • Wat mag ik loslaten vandaag?
  • Hoe mag ik X loslaten?

Een powerochtend routine mag groeien!

Verwacht niet van jezelf dat je gelijk een perfecte routine vindt die jouw power, energie en positieve vibes geeft. Voor mij heeft het ook een tijdje geduurd voordat ik het krachtige effect van een ochtendroutine opmerkte en ervaarde. Onthoud: “hoe vaker je het doet hoe krachtiger het effect wordt”. Consistentie is belangrijk maar ga jezelf niet te veel pushen. Het is geen ramp als het een keertje niet lukt. En is ook geen ramp als je niet gelijk effect merkt.

Het creëren van een fijne ochtend routine is een voortdurend proces

Wat op het ene moment werkt, kan op een ander moment totaal niet werken. Mijn ochtendroutine is daarom ook niet iedere dag hetzelfde. Ik bepaal eigenlijk per dag waar ik behoefte aan heb en hoeveel tijd ik ervoor wil vrijmaken. Ik focus mij er wel altijd op dat het zorgt voor een positieve, krachtige en energieke start van de dag.  Wat ik je als allerlaatste nog wil meegeven, is dat een power ochtendroutine in de avond begint. Zorg dat je op tijd naar bed gaat (de uren voor twaalf tellen voor 2 ;), dit maakt eerder opstaan voor jouw ochtendroutine gemakkelijker. Al mag je ook even wennen aan het eerder opstaan, maar je mag het ook als prioriteit gaan zien!

 Begin de dag vanuit rust, en dat betekent niet scrollen door je telefoon!

Heb ik je kunnen overtuigen om ook een ochtendroutine te starten? Ik zou het supertof vinden als je mij laat weten wat het je heeft gebracht!