Als je jarenlang geleefd hebt op diëten, regels en restricties komt er waarschijnlijk een moment dat je heel graag weer op gevoel, intuïtief, wilt gaan eten. Het moment dat je niet meer wilt leven met de obsessieve gedachten omtrent eten, altijd maar bezig zijn met eten en het continue druk maken of je broek of shirt al strakker zit of niet en welk getal de weegschaal dan aangeeft. Maar je ook niet meer schuldig wilt voelen na het eten van je favoriete “slechte” eten..

Eet gewoon alles wat je wilt 

Op social media wordt er dan ook heel mooi gezegd ga alles weer eten wat je wilt… Nou dat deed ik dus. Alleen wat ik mij destijds niet realiseerde is dat alles eten wat je wilt niet synoniem staat voor van god los gaan op eten. Het heet namelijk niks voor niks intuïtief eten, ruim vertaald eten op GEVOEL. Maar wat deed ik, vanuit denken alles eten wat ik wilde. Met als gevolg “zie je nou wel ik kan niet intuïtief eten”.. ik kan niet zonder diëten, vastgestelde eetplannen of kcal tellen..

 

Help ik DENK dat ik teveel eet?! 

Alleen jarenlang heb je niet naar je gevoel geluisterd waardoor je eigenlijk geen idee hebt wat je lichaam eigenlijk nodig heeft. Daarnaast als je lichaam lange tijd ‘ondervoed’ is (dat gebeurt bij langdurig diëten) wilt het de brandstoftank weer volgooien! Het wilt dus eten. Maar daarnaast is jou hoofd ook geprogrammeerd met het idee “veel eten is slecht”. Ondanks dat jij misschien op een rustige manier probeert om intuïtief te gaan eten, dan is er toch een kans dat jouw gedachten in paniek schieten omdat je ineens “veel” gaat eten. 

Jouw comfortzone is “weinig” eten en een te grote stap daarbuiten zetten zorgt ervoor dat je nog harder terug getrokken wordt naar je comfortzone. Die natuurlijk helemaal niet comfortabel is en waar je graag uit wilt. Het is dus belangrijk om twee dingen in je achterhoofd te houden bij intuïtief eten; 1) je mag je gevoel weer leren te vertrouwen & 2) je moet je gedachten herprogrammeren.

 

Voor het leren om weer te vertrouwen op jezelf wil ik je drie praktische tips geven
1. Neem pauzes! Dit combineer ik, voor mijn klanten die een intuïtieve eter willen worden, met de volgende oefening. Bij elke maaltijd die je eet plan je de volgende drie rustmomenten in:

– Voor de maaltijd oefening: neem de tijd om stil te staan bij de hoeveelheid honger die je hebt en verheug je op hetgeen wat je wilt gaan eten.

– Middenin de maaltijd oefening: check bij jezelf hoe het gaat. Hoeveel honger heb je nog? Hoe vol ben je al? Word je blij van dit eten (en luister hierbij niet naar het ego stemmetje waarvan je waarschijnlijk niet blij mag zijn met wat je eet)

– Na de maaltijd oefening: check opnieuw bij jezelf hoe het gaat. Heb je nog honger? Zit je vol of misschien wel te vol? Heb je kunnen genieten van je maaltijd? Of ben je op automatische piloot gegaan en heb je op die manier verder gegeten?

2. Creëer structuur. Of je nou geneigd bent om teveel te eten of te weinig te eten wanneer je start met intuïtief eten is het verstandig om structuur in je dag aan te brengen. Door met jezelf af te spreken om, om de 2 à 3 uur te eten, kan je niet alleen je metabolisme maar vooral je honger- en verzadigingshormonen gaan herstellen. Je geeft dan namelijk aan je lichaam het signaal af dat het elke 2 à 3 uur brandstof krijgt en dat het niet meer bang hoeft te zijn dat het te weinig brandstof heeft. Als je dit een aantal weken of maanden hebt volgehouden zal je zien dat je vanzelf weer denkt hé ik heb honger, want mijn maag rommelt.

3. Experimenteer. Het kost tijd om weer op gevoel te gaan eten. Het is ontzettend belangrijk dit proces in kleine stapjes te laten verlopen. Hoe spannend het ook, het is belangrijk om je lichaam te gaan leren kennen en dit doe je door te experimenteren. Voor de één werkt het bijvoorbeeld een eetlijst met zichzelf af te spreken waarbij je kan variëren met minder eng tot heel eng eten (cracker, boterham en mueslibol). Voor de ander werkt het om alleen maar te eten als je rustig zit of om steeds te beginnen met kleinere porties om vervolgens te kijken (na de maaltijd oefening) of het voldoende is geweest.

 

Ik kan je verzekeren dat het absoluut mogelijk is om weer volledig terug op gevoel te gaan eten nadat je lange tijd een ongezonde relatie met eten hebt gehad. Je mag jezelf alleen wel geruststellen dat je het oké is om hiervoor de tijd te nemen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld te journalen of een power ochtendroutine te creëren (lees hier mijn artikel hierover). De schildpad wint ECHT de race!! En ik weet dat als je de race hebt gewonnen zal zeggen “ja, het duurde even, maar het is het zo waard! Ik heb nu zoveel meer rust, plezier én vrijheid!”. Dus ga ervoor!!