Veel online-coaches en dienstverleners zien niet in waarom je een e-maillijst nodig hebt. Helaas weten ze ook niet dat je júíst door die e-maillijst een makkelijke weg creëert naar financiële vrijheid. Meer verdienen door slimmer te werken in plaats van harder, wie wil dat nou niet? Ik zou zeggen, lees deze blogpost en begin vandaag nog aan jouw e-maillijst!

Ik weet het, er zijn heel veel mensen die sowieso al negatief in het onderwerp ‘e-mailmarketing’ staan. Maar die negativiteit komt vaak voort uit onwetendheid, angst (starten met e-mailmarketing? Hoe dan!?) óf vervelende ervaringen (nieuwsbrieven die verkoperig en spammerig zijn). Maar weet je, dit hóéft dus helemaal niet. Sterker nog: ik heb de ervaring dat het heel anders kan.

Ook zijn er heel wat online-coaches die weten dat e-mailmarketing veel voor hun bedrijf kan betekenen, maar op één of andere manier toch geen prioriteit geven aan deze manier van marketing. Er komt steeds weer iets anders bovenaan die to do-lijst: Instagram posts inplannen, blogposts schrijven, foto’s maken, e-mails beantwoorden, programma’s ontwikkelen… you name it! Hierdoor wordt er niet gestart met het opbouwen van een e-maillijst of wordt er niet optimaal gebruik gemaakt van de bestaande e-maillijst. Dat is zo zonde (en wordt ook zo onderschat!).

Ik laat je met deze 4 redenen zien dat het starten met e-mailmarketing een no brainer gaat worden voor jou!

Een e-maillijst is van jou

Laten we hiermee starten: de e-maillijst die je opbouwt is helemaal van jou. Jij hebt de controle over die lijst. Je kunt precies zien bij wie jouw content aankomt en welke acties er ondernomen worden. Hierdoor blijf je on top of mind bij jouw potentiële klanten en maak je meer impact.

Neem nu Facebook, of Instagram: heel erg leuk om hier followers op te krijgen, maar dit platform is niet van jou. Je bent altijd afhankelijk van Facebook of Instagram en hun algoritmes. Steeds maar afwachten of jouw post (waar jij zó je best op hebt gedaan) terecht komt bij jouw ideale klant… Want wist je dat slechts 6% van je volgers je content maar te zien krijgt? En dan mag je natuurlijk hopen dat deze 6% ook jouw ideale klanten zijn.

Denk ook eens terug aan 13 maart 2019: de wereldwijde storing die de netwerken van Facebook, Instagram en WhatsApp platlegde. Wat als dit weer gebeurt? En dan niet voor een nachtje maar voor altijd?! Hoe kom je dan nog in contact met jouw potentiële klanten? Met jouw volgers? In hoeverre deze natuurlijk van ‘jou’ zijn.

Of je betaalt voor jouw content (advertenties) om, hopelijk, onder de aandacht te komen bij je potentiële klanten.

Bij een e-maillijst is dit niet zo. Klanten kiezen ervoor om op jouw e-maillijst te komen staan, en blijven bij jou (mits ze uiteraard uitschrijven, dan niet meer) waardoor ze continu jouw e-mails zien.

Het is eigenlijk een methode die achter de schermen voor je doorwerkt, en geld oplevert. Het heeft meer impact op je bankrekening dan de volgers op Facebook of Instagram.

Relatie met jouw ideale (potentiële) klant opbouwen

Zoals ik al zei maak je meer impact met e-mails: ze belanden direct in de inbox van jouw ideale klant. Dichterbij kun je niet komen. Het voelt daarom veel persoonlijker dan een post op social media, waar iedereen aandacht probeert te trekken, elkaar wil overstijgen en vooral veel fluff vertelt.

Wanneer jij waardevolle, persoonlijke en eerlijke teksten naar jouw ideale (potentiële) klanten stuurt, voelen mensen veel sneller een connectie. Je spreekt klanten persoonlijk aan, in plaats van vele volgers tegelijk.

Zeker als je je ideale klant helemaal helder hebt, kun je jouw e-mails zo inrichten dat je een waardevolle relatie opbouwt. Persoonlijkheid is een must voor e-mailmarketing. Hiermee creëer je vertrouwen.

Er is minder concurrentie

Waar je op social media de hele dag overladen wordt met berichten, blijft het in je e-mailinbox een stuk rustiger gedurende de dag. Er is véél minder concurrentie! Hierdoor is het veel waarschijnlijker dat mensen jouw berichten wél gaan lezen.

Ook word je op social media sneller vergeten omdat jouw posts veel sneller wegzakken (of sowieso niet verschijnen bij mensen, hallo algoritme!).

Meer actie door e-mails

Ik ga je nu een belangrijke vraag stellen, en ik wil dat eerlijk bij jezelf nagaat waar jij voor zult kiezen:
Wanneer er een product bij een influencer voorbijkomt op Instagram, ben je dan snel geneigd om dit te kopen?

Of:

Wanneer er een aanbod voorbijkomt in een e-mail, waar jij je zelf voor hebt opgegeven omdat er interesse voor is (en waar je eerder al veel waarde uit hebt gekregen en wellicht al successen mee hebt behaald), ben je dan snel geneigd om dit te kopen?

Ik denk dat je voor de tweede optie kiest. 😉 Waarom? Mensen op jouw e-maillijst zijn namelijk veel meer betrokken bij jou, jouw dienst of jouw product. Ze hebben zich bewust ingeschreven op jouw e-maillijst, dus ze wíllen ook jouw e-mails ontvangen.

Kijk even naar jezelf: op social media zit je voor vermaak. Je kiest er op dat moment voor om je gedachten te verzetten, en niet per se om te winkelen. Wanneer er dan een aanbod via een influencer voorbijkomt om een dweil te kopen, kan dat niet helemaal lekker overkomen. Juist omdat je er niet echt op zit te wachten, of omdat je het niet verwacht. Wat moet je nu met een dweil? Je had eindelijk even een momentje rust voor jezelf. Ga weg met die dweil!

Wanneer mensen zich inschrijven op jouw e-maillijst, dan doen ze dit omdat ze geïnteresseerd zijn in de waarde, of jouw producten en diensten. Het kan een stuk van hun verlangen of pijn wegnemen.

Als jij vervolgens met jouw e- mails je potentiële klant van de juiste waarde kunt voorzien, die ze nodig hebben om dichterbij hun verlangen (en hun resultaat) te komen, dan is díé klant enthousiast wanneer je daadwerkelijk iets gaat verkopen! Dat is een logischere vervolgstap.

3 tips om meer actie te genereren uit jouw e-mails:

1. Je e-mail moet een enorm pakkende onderwerpsregel bevatten die aanzet tot het lezen van de e-mail!
2. Laat aan het begin van jouw e-mail je doel van de e-mail duidelijk zijn. Is het puur waarde? Is het entertainment? Bevat het een aanbod? Mensen houden van duidelijkheid. Je triggert mensen hier direct mee waardoor ze enthousiast verder zullen lezen.
3. Een sterke Call To Action (CTA)! Vaak is dit vormgegeven in door middel van een knop; groot en duidelijk aanwezig. De knop moet de actie bevatten van jouw doel: een product kopen, een blogpost lezen, inschrijven voor een training etc.

6 fouten die gemaakt worden met e-mailmarketing

En die er waarschijnlijk ook voor zorgen dat jij een afkeer had tegen e-mailmarketing. Maar door bovenstaande redenen hoop ik écht dat je er nu alleen nog maar de voordelen van in kunt zien. Dat je deze veelgemaakte fouten níét meer gaat maken, en jouw e-mailmarketingstrategie gaat rocken!

1. Alleen e-mailen wanneer je wat wilt verkopen. Dit is denk ik de meestgemaakte fout en doet de uispraak ‘e-mailmarketing is spammerig en verkoperig’ eer aan. Het is níét de bedoeling dat je jouw ideale (potentiële) klanten alleen maar e-mailt wanneer je een aanbod hebt. Niemand vindt het fijn om alleen maar salespraatjes in zijn of haar inbox te ontvangen.
2. Maar één keer per maand e-mailen. Zo blijf je niet on top of mind. Jouw ideale klant consumeert iedere dag vele berichten op social media en in zijn of haar e-mail. Zorg ervoor dat je daar zoveel mogelijk tussen staat! Anders gaan ze naar iemand anders voor hun problemen en verlangens.
3. Snel-snel een e-mail sturen. Een e-mail waar niet de juiste aandacht aan is besteed pik je er zo uit: kromme zinsopbouwen, spel- en taalfouten of internetlinks die niet werken. En wat dacht je van een e-mail versturen naar de verkeerde lijst? Auw. Zorg ervoor dat je altijd je volle aandacht hebt voor jouw e-maillijst en te versturen e-mails. Alles wat je aandacht geeft, groeit. 🙂
4. Verschillende soorten stijlen gebruiken. De ene e-mail in dat ene lettertype, met een roze kleur. De volgende e-mail met een ander lettetype, en o… dat kleurtje vind ik nu ook wel mooi! Nee. Zorg ervoor dat jouw stijl herkenbaar is. Jouw branding moet on point zijn. Bij zowel jouw onweerstaanbare weggever, als jouw e-mailserie.
5. Onduidelijke Call To Action. Wanneer jouw CTA niet op de juiste plek staat, wordt er ook nooit actie ondernomen. Zet hierom nóóit links in je footer, maar plaats je CTA-knop, duidelijk en aanwezig, in de eerste helft van jouw e-mail.
6. E-mails met alleen maar afbeeldingen. Je hebt ze vast weleens in je inbox gehad: een uitnodiging in afbeeldingsvorm. Heel erg mooi, maar wel een beetje onhandig. Soms worden deze afbeeldingen namelijk niet getoond waardoor heel jouw e-mail onleesbaar wordt voor jouw ideale klant. Heel je waardevolle e-mail (waar je zo hard je best op hebt gedaan in Photoshop!) naar de knoppen.

Maar hoe begin je nu met een e-maillijst?

Nu je dit weet, sta je hopelijk te springen om een e-maillijst te starten! Of misschien vind je het nog steeds een beetje eng en wil je graag wat concrete handvatten om aan de slag te kunnen. Ik heb hier een uitgebreide blogpost over geschreven, deze kun je hier vinden.

Dit was een heleboel informatie, maar ik hoop dat ik zo duidelijk heb kunnen maken waarom het hebben van een e-maillijst zo belangrijk is. Gooi die belemmerende overtuigingen over boord, skip de meestgemaakte fouten en ga het goud opzoeken in jouw e-maillijst!

Wil je meer weten over e-mailmarketing? Lees dan ook deze blogposts:
Hoe maak je een onweerstaanbare weggever?
– Hoe start je een e-maillijst?
– Wat stuur ik naar mijn e-maillijst?
– Hoe creëer je een pakkende onderwerpstitel?
– Hoe laat je snel je e-maillijst groeien?