De meestgestelde vraag als het om e-mailmarketing gaat: wát kun je naar jouw e-maillijst sturen? Als er ergens een belemmerende overtuiging zit, is het daar wel. Want: ‘wat heb ik ze nou te vertellen?’ of ‘maar ik kan helemaal niet zo goed schrijven’. Vandaag veeg ik ze allemaal van de tafel: door deze 10 tips kun jij aan de slag met onweerstaanbare e-mails!

Een van de grootste redenen waardoor online-coaches zich tegen laten houden om een te gekke e-mailserie weg te zetten, is omdat ze bang zijn te spammerig en verkoperig over te komen. Zonde, want de focus moet juist liggen op verbinding creëren met jouw ideale klant. En samen met het tonen van jouw expertstatus, dien je jouw ideale klant juist. Wanneer ze niets van je horen, omdat je bang bent voor die ‘verkooprol’, zal dit sowieso niet gebeuren.

Onthoud dus dat het voornamelijk om deze twee aspecten gaat, wanneer het op jouw e-mails aankomt: verbinding creëren en expertstatus tonen. Door 95% waarde te delen en het 5% over jouw producten en of diensten te hebben, zit je goed.

Begin vandaag met het starten van jouw e-maillijst!

Maar voordat ik begin met wat je allemaal naar jouw e-maillijst kunt sturen, moet je er eerst natuurlijk een hebben. Heb je nog geen e-maillijst? Wacht niet te lang met het starten ervan. Beter nog: start vandaag! Heel veel online-coaches weten niet dat e-mailmarketing juist de weg is om slimmer te gaan werken in plaats van harder, en zo meer financiële vrijheid te realiseren. Zo zonde! Ik vertel jou in 4 redenen waarom e-mailmarketing een no brainer voor jou(w business) wordt.

1: Welkomste-mail

Je hebt enorm je best gedaan om een onweerstaanbare weggever te creëren, je hebt ‘m flink gepromoot en de e-mailadressen blijven binnenstromen. Maar dan? De grootste fout die je dan kunt maken is: radiostilte. Mensen hebben niet voor niets hun e-mailadres bij jou achtergelaten! Ja, ze willen die onweerstaanbare weggever, maar ze willen méér. Ze willen meer van jou horen, zodat ze nog een stap dichterbij de oplossing van hun probleem komen.

Dus in plaats van alleen: ‘Bedankt voor het downloaden! Hier is je weggever.’ schrijf je een aantrekkelijke e-mail.

2: Deel een persoonlijk verhaal

Omdat e-mail de meest persoonlijke manier is om jouw ideale klant te bereiken (rechtstreeks in hun inbox! Dichterbij kun je niet komen), is dit de ideale kans om verbinding te creëren.

Wat je zoal kunt delen?
– Een les die je geleerd hebt
– ‘Fouten’ die je maakte in jouw business en hoe je dit aanpakte
– Wat je hebt gedaan om jouw business te brengen waar je nu bent

Dit is zo essentieel voor die verbinding. Mensen zoeken herkenning. Ze willen weten hoe jij bent gekomen waar je nu staat. Zij willen daar ook staan herkenning lezen.

3: E-mail je laatste blogpost

Jouw blogposts zitten bomvol waarde. Hoe zonde is het dat dit niet (genoeg) onder de aandacht komt bij jouw ideale klant? Want ondanks dat je de posts (waarschijnlijk) promoot op jouw socialmedia-kanalen, betekent het niet dat iedereen het ook ziet.

Uitgelezen kans om deze waardevolle tekst te delen met jouw e-maillijst. Je kunt over de blogpost vertellen en mensen doorlinken, of je kunt alvast een deel van de blogpost in jouw e-mail zetten en doorlinken. Dat is aan jou!

4: Case studies

Als je op mijn e-maillijst staat, dan weet je waar ik het over heb! De ideale kans om aan jouw ideale klant te laten zien dat wat jij doet, werkt. Mensen willen namelijk resultaten zien en niet alleen van jou horen.

Giet het in een waardevolle e-mail, maar don’t overdo it. Het is fantastisch om te laten zien dat mensen tevreden zijn met jouw producten of diensten, maar het mag wel een beetje bescheiden blijven (en zo hou je meer over voor andere e-mails 😉 )

5: Vragen aan jouw community

Behandel vraagstukken die jouw ideale klant laat nadenken. Nodig uit om hierover in gesprek te gaan door middel van een reply op jouw e-mail! Zo ga je die verbinding maximaal aan.

En beloon die reacties! Deze start van verbinden moet je namelijk warm houden. Antwoord daarom altijd op de reacties die je ontvangt in jouw e-mails en stel áltijd een korte, specifieke vraag. Zo onderhoud je die verbinding weer.

Wat je naar jouw e-maillijst kunt sturen

6: Een kijkje achter de schermen

Zoals ik al zei vinden mensen het fantastisch om meegenomen te worden jouw persoonlijke ontwikkelingsreis. Zij herkennen zich enorm in waar jij ooit stond. Maar wat ook aantrekt is om jouw huidige stand van zaken te delen. Een kijkje achter de schermen in jouw business.

– Wat zijn jouw doelen momenteel?
– Waar zit bij jou progressie in?
– Wat zijn jouw leermomenten geweest?

Pas alleen wel op dat de e-mail niet alleen maar ‘ik, ik, ik’ wordt. Hou het relevant en aantrekkelijk voor jouw ideale klant en zorg dat diegene er een waardevolle les uit kan trekken.

7: Bonus content

Heb jij nou een fantastische blogpost geschreven, maar heb je toch nog nét wat meer waarde en inspiratie om te delen omtrent dat onderwerp? Deel het met jouw community! Zij zitten er namelijk op te wachten. Ze hebben zich niet voor niets ingeschreven op jouw e-maillijst, ze willen het liefste zo snel mogelijk bij de oplossing van hun probleem of verlangen komen. Extra waarde in bonus content gaat daar zeker aan helpen!

8: Een ontdekking

Misschien heb je onlangs iets relevants ontdekt dat met jouw producten of diensten te maken heeft. Wellicht zijn er updates te melden of heb je een fantastische hack ontdekt. Deel het in jouw e-mails! Ook deze waarde zal weer goed opgepikt worden door jouw ideale klant en zal jouw expertstatus vergroten. Het laat zien dat je continu bezig bent met het ontwikkelen van jouw kennis.

9: Preview e-mail

Jouw ideale klant heeft zich niet voor niets ingeschreven op jouw e-maillijst. Hij of zij wil meer weten over jou en jouw producten of diensten. Dus ook met jouw nieuwste producten die je aan het ontwikkelen bent! Neem hem of haar mee in het proces en laat ze speciaal voelen door ze exclusieve previews te geven. Geef een letterlijk kijkje door een afbeelding mee te sturen, of geef alvast wat informatie mee over je nieuwe product of dienst.

Jouw ideale klant zal enthousiast worden door dit exclusieve kijkje én je bereid hem of haar alvast voor op jouw lancering van jouw product of dienst.

10: De ‘vraag-en-antwoord’e-mail

De beste manier om waarde te delen voor het probleem of verlangen dat er speelt bij jouw ideale klant, is door hun vragen letterlijk te beantwoorden. Kijk eens in jouw Facebookgroep, je DM’s op Instagram, de reacties onder jouw blogposts: welke vragen worden er gesteld?

Deze vragen beantwoord je in een waardevolle e-mail. Dit is namelijk letterlijk de taal van jouw ideale klant en zal ervoor zorgen dat jouw ideale klant weer een stapje dichterbij de oplossing van het probleem of verlangen komt!

Wat kun je naar jouw e-maillijst sturen? Nou, dit!

Dit waren mijn 10 tips die je kunt gebruiken voor het schrijven van jouw e-mail! Maar let op, de grootste take away uit dit artikel is – als je het mij vraagt – deel 95% waarde en focus je voor 5% op jouw verkoop! Ik ben heel erg benieuwd of er eye openers tussen zitten voor jou, en of ik je heb kunnen inspireren om het toetsenbord in te duiken om onweerstaanbare e-mails te creëren. Laat het weten in de reacties of stuur me een DM op Instagram!

Wil je meer weten over e-mailmarketing? Lees dan ook deze blogposts:
Hoe maak je een onweerstaanbare weggever?
Waarom heb je een e-maillijst nodig?
Hoe start je een e-maillijst?
– Hoe creëer je een pakkende onderwerpstitel?
– Hoe laat je snel je e-maillijst groeien?